Wiele samochodów wykorzystuje obecnie turbosprężarki dla zwiększenia mocy silnika. Turbosprężarką nazywamy maszynę wirnikową,jej działanie opiera się na wykorzystaniu sprężarki oraz turbiny, które są osadzone we wspólnym wale.
Jest ona stosowana do ładowania silnika spalinowego bądź też kotła parowego. Jej działanie wygląda tak, że turbina napędzana jest spalinami z silnika, a powietrze sprężone przez sprężarkę zasila z kolei silnik. Sprawność i moc silnika wzrasta dzięki temu, że do cylindra wprowadzana jest większa ilość powietrza. Najbardziej znana i najczęściej spotykana w wyposażeniu silników pojazdów samochodowych jest tak zwana turbosprężarka Garreta.
Jak można się domyślać, nazwa pochodzi od nazwiska konstruktora. Początkowo turbosprężarki były stosowane tylko w samochodach ciężarowych, natomiast obecnie już także w osobowych. Turbina napędzana gazami wylotowymi z silnika zamienia energię tych gazów na energię mechaniczną i napędza wirnik sprężarki.
Aby wytworzyć wystarczającą ilość sprężonego powietrza wirnik sprężarki powinien obracać się z dużą prędkością obrotową, jednak po to, aby silnik mógł wytworzyć wystarczającą ilość gazów wylotowych do napędzenia wirnika turbiny musi pracować z odpowiednim obciążeniem.
W trakcie sprężania powietrza, w sprężarce rośnie temperatura ze względu na wzrost ciśnienia i przepływ ciepła przez elementy konstrukcyjne od gorących spalin do chłodniejszego powietrza. Zjawisko to niestety obniża efekt działania turbosprężarki, w celu obniżenia temperatury i zwiększenia efektywności stosuje się wymiennik ciepła zwany intercoolerem. Oczywiście jest to urządzenie które może ulegać awarii, działa bowiem w niesprzyjających warunkach. Obecnie można możliwa jest oczywiście regeneracja turbo, raz na pewien czas można oddać naszą turbosprężarkę do serwisu. Posiada ona wiele części ruchomych, które mogą z czasem ulec uszkodzeniu, lub też stracić swoje pierwotne parametry, wówczas potrzebna będzie specjalistyczna regeneracja.